Recorda el més important

Poliedres

Regulars:  Les seves cares són polígons regulars iguals i en cada vèrtex concorre el mateix nombre de cares.
Semiregulars: les cares són polígons regulars diferents i amb el mateix nombre i tipus de cares en cada vèrtex.
Prismes: les bases són polígons regulars iguals i els costats són paral·lelograms.
Piràmides: la base és un polígon regular i els costats són triangles concurrents en un vèrtex comú.
Tots es poden desenvolupar.

Àrees i volums

  A. lat. A. total Volum
Prismes p·h B+p·h B·h
Piràmides (p·a)/2 B+(pa)/2 (B·h)/3
Cilindres 2?rh 2?r2+2?rh ?r2h
Cons ?gr ?r2+?gr (?r2h)/3
Esferes   4?R2 (4?R3)/3

p = perímetre de la base,
B = àrea de la base,
h = altura,  a = apotema (piràmide),
r = radi de la base (cons i cilindres),
R = radi (esfera),  g = generatriu (con).

Poliedres:

L'àrea d'un poliedre és sempre igual a la suma de les àrees dels polígons que formen les seves cares. El volum es calcula descomponent el poliedre en prismes i/o piràmides i sumant els seus volums.
L'esfera terrestre

Meridians: cercles màxims que passen pels pols. Es numeren de 0º a 180º Est i Oest a partir del Meridià de Greenwich. El meridià d'un indret és la seva longitud.
Paral·lels: cercles perpendiculars a l'eix de la Terra. Es numeren de 0º a 90º Nord i Sud a partir de l'Equador. El paral·lel d'un indret és la seva latitud.
Fusos horaris: la Terra es divideix en 24 fusos horaris de 15º d'amplitut amb una hora de diferència entre ells.

Mapes

Cossos de revolució
Cilindre: generat per un rectangle en girar al voltant d'un dels seus cotats.
Con: generat per un triangle rectangle en girar al voltant d'un dels seus catets.
El cilindre i el con són desenvolupables.
Esfera: generada p
er una circumferència en girar sobre un dels seus diàmetres.
L'esfera no és desenvolupable.


anterior
siguiente